Footwork m. afslutninger

10 - 16 min. total
intervaller á min
6 - 10 spillere
grupper á spillere
5 - 12
-
bolde, 10 toppe
0 veste

5 x 2 m.

Beskrivelse

Denne øvelse kan bruges som opvarmning. Den træner koordination m. bold og afslutninger. Der opstilles rækker af 6-8 kegler med max. 1 meter mellem hver kegle. 3 meter efter hver keglerække opstilles to kegleporte på ca. 1 meter. Ved hver keglerække skal der være 3-5 spillere. Spillerne dribler skiftevis gennem keglerækkerne og laver forskellige footwork øvelser. Efterfølgende foretages en acceleration gennem en af portene. Spillerne dribler skiftevis til højre og venstre gennem portene. Når der dribles gennem venstre port afsluttes der med venstre fod, og gennem højre port afsluttes der med højre fod.

Eksempler på øvelser:

  • Drible kun med venstre fod
  • Drible kun med højre fod
  • To berøringer den ene vej gennem keglerne med højre yderside, derefter den anden vej med venstre yderside
  • To berøringer den ene vej gennem keglerne med højre inderside, derefter den anden vej med venstre inderside
  • En berøring den ene vej gennem keglerne med højre yderside, derefter den anden vej med venstre yderside
  • En berøring den ene vej gennem keglerne med højre inderside, derefter den anden vej med venstre inderside
  • Skiftevis med højre yderside og inderside, derefter med venstre yderside og inderside

Lad også gerne spillerne inspirere hinanden med 'hjemmelavede' øvelser, som de kan prøve af i øvelsen

Fokuspunkter

  • Spillerne kommer igennem keglerne uden at træde over dem
  • Korrekt udførelse af øvelserne
  • Acceleration gennem portene
  • Afslutninger med begge ben

Differentiering

  • + Svære og sammesatte øvelser
  • + Spillerne forsøger at løfte blikket
  • + Kigge op inden afslutning
  • + Højere tempo
  • ----------
  • - Simple øvelser gennem keglerne
  • - Større mellemrum mellem keglerne
  • - Lavere tempo
2. Basisteknik

© Copyright KB 2012