Frugtsalat

12 - 16 min. total
intervaller á min
9 - 15 spillere
grupper á spillere
5 - 10
-
bolde, 12 toppe
0 veste

15 x 15 m.

Beskrivelse

Denne øvelse kan bruges som opvarmning. Den træner koordination m. bold og driblinger. Der laves en firkant på ca. 15 x 15 meter, størrelsen er afhænig af antallet af spillere. Rundt om firkanten opstilles 8 kegler, som spillerne skal driblle ud og runde på et bestemt signal. spillerne deles i 3 grupper i tre forskellige farver. Spillerne løber frit rundt mellem hinanden i firkanten og laver forskellige øvelser. Træneren eller en spiller viser, hvordan øvelserne skal udføres.

 Eksempler på øvelser:

  • Spiller dribler kun med det ene ben. først venstre, bagefter højre.
  • Bolden flyttes mellem indersiderne
  • Bolden flyttes skiftevis mellem højre og venstre yderside 
  • Bolden stoppes med en del af kroppen. fx knæet, pande eller bagdelen

Når træneren siger en bestemt farve, skal det pågældende hold ud og runde en af de kegler, som er placeret rundt om firkanten. Spillerne må ikke løbe rundt om samme kegle, og skal derfor orientere sig om hvilke kegler der er ledige.  

Fokuspunkter

  • Bolden tæt på fødderne
  • Korrekt udførelse af øvelserne
  • Orientering i forhold til de andre spillere
  • Temposkift til kegle udenfor firkanten og tilbage igen

Differentiering

  • + Svære og sammensatte øvelser
  • + Færre kegler udenfor firkanten
  • + Der gives i stedet signal med trøjer i samme farve som grupperne
  • ----------
  • - Simple øvelser
  • - Flere kegler udenfor firkanten
  • - Færre grupper/farver
2. Basisteknik

© Copyright KB 2012