Footwork

12 - 16 min. total
intervaller á min
4 - 20 spillere
grupper á spillere
5 - 12
-
bolde, toppe
0 veste

10 x 2 m.

Beskrivelse

Denne øvelse kan bruges som opvarmning. Den træner koordination m. bold. Der opstilles rækker af 8-10 kegler med ca. ½ meter mellem hver kegle. Antallet af rækker afhænger af antallet af spillere. I hver række skal der være 3-5 spillere, som starter med passende mellemrum.  Træneren eller en spiller viser, hvordan øvelserne skal udføres.

Eksempler på øvelser:

  • Drible kun med venstre fod
  • Drible kun med højre fod
  • To berøringer den ene vej gennem keglerne med højre yderside, derefter den anden vej med venstre yderside
  • To berøringer den ene vej gennem keglerne med højre inderside, derefter den anden vej med venstre inderside
  • En berøring den ene vej gennem keglerne med højre yderside, derefter den anden vej med venstre yderside
  • En berøring den ene vej gennem keglerne med højre inderside, derefter den anden vej med venstre inderside
  • Skiftevis med højre yderside og inderside, derefter med venstre yderside og inderside

Lad også gerne spillerne inspirere hinanden med 'hjemmelavede' øvelser, som de kan prøve af i øvelsen.

Fokuspunkter

  • Komme gennem keglerne uden at træde over dem
  • Korrekt udførelse af øvelserne
  • Højest mulige tempo

Differentiering

  • + Mere sammensatte øvelser, så sværhedsgraden øges
  • + Spillerne forsøger at løfte blikket
  • + Spillerne klapper i hænderne hver gang de rører bolden med fx. ydersiden
  • ----------
  • - Lavere tempo
  • - Simple øvelser
  • - Større afstand mellem keglerne
1. Koordination

© Copyright KB 2012