Cirklen

10 - 16 min. total
intervaller á min
10 - 16 spillere
grupper á spillere
7 - 12
-
bolde, 6 toppe
0 veste
cirkel
15-20 x 15-20 m.

Beskrivelse

Denne øvelse kan bruges som opvarmning. Den træner koordination m. bold og 1.berøringer. Der laves en cirkel på max. 20 meter i diameter, størrelsen afhænger af antallet af spillere.
Halvdelen af spillerne fordeler sig på kanten af cirklen med en bold hver, og den anden halvdel starter i midten af cirklen. Spillerne i midten løber rundt mellem hinanden og modtager bolde fra spillerne på kanten af cirklen. Man må ikke modtage bolden fra den samme spiller to gange i træk. Efter max. 2 min bytter spillerne i midten med spillerne på kanten af cirklen.

Eksempler på øvelser:

  • Spillerne i midten får bolden langs jorden og spiller fladt tilbage første gang, skiftevis med højre og venstre inderside.
  • Spillerne i midten får bolden langs jorden, tager en førsteberøring med venstre fod og spiller fladt tilbage med højre fod. Næste gang gøres det omvendt.
  • Spillerne i midten får bolden i luften og spiller den tilbage første gang med indersiden/vristen/hovedstød.
  • Spillerne i midten får bolden i luften, tager en førsteberøring med brystet og spiller den tilbage i luften med indersiden/vristen.
  • Spillerne i midten får bolden langs jorden eller i luften, vender med den på førsteberøring og spiller fladt til en anden spiller på kanten af cirklen.

Lad også gerne spillerne inspirere hinanden med 'hjemmelavede' øvelser, som de kan prøve af i øvelsen.

Fokuspunkter

  • Spænd i fodleddet når bolden skal spilles tilbage til server
  • Korrekt udførelse af øvelserne
  • Orientering i forhold til de andre spillere

Differentiering

  • + Svære og sammensatte øvelser
  • + Temposkift før og efter modtagelse
  • + Kommunikation, kald på bolden
  • + Højere tempo
  • ----------
  • - Lavere tempo
  • - Simple øvelser
1. Koordination

© Copyright KB 2012