Boldkaos på øer

10 - 14 min. total
intervaller á 2 min
8 - 16 spillere
4 grupper á spillere
5 - 12
-
bolde, 16 toppe
0 veste
4 kvadrat
5 x 5 m.

Beskrivelse

Denne øvelse kan bruges som opvarmning. Den træner koordination m. bold. Der laves 4 firkanter på ca. 5 x 5 meter, firkanternes bør varieres ift. spillernes alder og antal. Spillernes indeles i 4 grupper, en gruppe pr. firkant. Spillerne har en bold hver og løber frit rundt mellem hinanden i firkanten. Spillerne skal forsøge at have bolden under kontrol hele tiden, mens de laver forskellige tekniske øvelser. Der laves 4 forskellige øvelser i firkanterne. På trænerens signal skifter spillerne firkanter og starter på den nye øvelse. Der skiftes firkant efter 1-2 minutter, så spillerne  bliver udfordret med en ny øvelse. Når spillerne har lavet alle øvelser 2 gange, skiftes øvelserne i firkanterne. Træneren eller en spiller viser øvelserne, der skal udføres i den pågældende firkant.

Eksempler på øvelser:

  • Spiller dribler kun med det ene ben. først venstre, bagefter højre
  • Bolden flyttes mellem indersiderne
  • Bolden flyttes skiftevis mellem højre og venstre yderside 
  • Bolden stoppes med en del af kroppen. fx knæet, pande eller bagdelen
  • Jonglering
  • Der kan arbejdes med finter, cuts eller vendinger

Lad også gerne spillerne inspirere hinanden med 'hjemmelavede' øvelser, som de kan prøve af i øvelsen.

Fokuspunkter

  • Orientering i forhold til de andre spillere
  • Korrekt udførelse af de tekniske øvelser
  • Bolden holdes tæt på fødderne

Differentiering

  • + Sværere øvelser, ex. hvor spillerne skal sammensætte flere tekniske elementer
  • + Højere tempo, så spillerne udfordres mere på deres teknik og orientering
  • + Mindre firkanter
  • ----------
  • - Nemmere tekniske øvelser
  • - Lavere tempo
  • - Større firkanter
1. Koordination

© Copyright KB 2012